Geschiedenis

ONZE BEDRIJFSGESCHIEDENIS: EEN TRADITIE VAN MEER DAN 100 JAAR

2017

De nieuwe directie van Buzil

Nadat Klaus Karl per 01/01/2017 afscheid heeft genomen als CEO bij Buzil, is er nu een nieuw management gevormd. Het nieuwe management team bestaat uit Mw. Isabell Janoth, dhr. Thomas Ulbricht, dhr. Dirk Tesch en dhr. Reik Zeller. Waarbij de dagelijkse leiding in handen is van Mw. Janoth en dhr. Ulbricht. De vierkoppige directie beschikt over ruime ervaring en expertise waardoor de toekomst van Buzil voor de lange termijn veilig is gesteld. 

2015

De nieuwe merkidentiteit: klant- en gebruikersgericht

Buzil richt zich met productetiketten nog meer op de behoeften om de klanten en gebruikers nog meer service te bieden: het kleurensysteem voor toepassingen en reinigingsprestaties is verbeterd, er zijn eenduidige pictogrammen, QR-codes die u rechtstreeks naar alle productinformatie op onze website brengen en taalneutrale beginpagina’s voor internationaal universeel gebruik. Daarnaast worden alle producten van Buzil conform de sinds 1 juni 2015 geldende GHS/CLP-verordening (Global Harmonized System) opnieuw geclassificeerd - dit vindt bij Buzil plaats volgens de basisregel “In geval van twijfel ten behoeven van de veiligheid van de gebruiker”.

2014

Veranderende tijden

Een nieuw corporate design wordt ingevoerd in samenhang met een nieuwe slogan. Met de slogan “VEILIG PERFECT SCHOON” (internationaal: "PERFECTLY CLEAN - FOR SURE) vat Buzil indringend samen waar het bedrijf en diens merkproducten voor staan. Het centrale element is als voorheen het bekende logo van Buzil, dat nu door zijn driedimensionale weergave op een witte achtergrond beter opvalt. Een moderne lay-out met een duidelijke beeldspraak, een dynamisch kleurenpalet met de hoofdkleuren rood en blauw, en een eenduidige kleuraanduiding voor het gehele productassortiment met een eenduidige productpositionering ronden de herintroductie van het merk af.

Regio Zuidoost-Europa

Buzil groeit verder en breidt de exportactiviteiten uit naar Zuidoost-Europa. Door het opzetten van de regio SEE (South Eastern Europe) zijn geselecteerde producten van Buzil nu bijvoorbeeld ook verkrijgbaar in Turkije.

2013

Joint Venture in Zuidoost-Azië

Om ook recht te doen aan de vraag op de Aziatische markt, is Buzil in 2013 een joint venture gestart met Rossari Biotech Limited Incorporated onder de naam Buzil Rossari Pvt. Ltd. Buzil Rossari biedt nu ook oplossingen voor reiniging en hygiëne volgens Europese normen in landen in Zuidoost-Azië vanuit de vestiging in Mumbai (India).

2012

Milieuvriendelijke zonne-energie

Waarom geen gebruik gemaakt van een gratis en oneindig beschikbare energiebron zoals de zon? In 2012 heeft Buzil een installatie met zonnepanelen voor 220 kWp op het dak geplaatst. De installatie levert zogenaamde schone stroom en draagt bij aan de vermindering van CO2-emissies.

2011

Dependance in VAE

…, Dubai vijf jaar later,… de groei blijft doorzetten. Buzil heeft een vestiging opgericht in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE), de Buzil-Werk Wagner GmbH & Co. KG Middle East in Dubai.

2010

Bedrijfsoverdracht

In 2010 trekt Reinhard Wagner zich terug uit de bedrijfsleiding en draagt vervolgens al zijn aandelen van het bedrijf over aan zijn dochter Isabell. Als uitvoerend directrice leidt ze samen met een andere directeur, de heer Klaus Karl, het bedrijf verder.

2007

Buzil viert feest: 100 jaar jong

Met veel plezier viert Reinhard Wagner met alle medewerkers, zakelijke partners en vrienden het 100-jarige bestaan van de door zijn grootvader Julius Wagner opgerichte Buzil-fabriek. Meer dan 600 gasten vieren samen met hem op het Hoge Kasteel in Bad Grönenbach deze wonderbaarlijke gebeurtenis.

2006

Het Dubai-verhaal

Bouw-boom. Gigantische bouwactiviteiten. Elke dag wordt een nieuw gebouw uit de grond gestampt. Veel mogelijkheden voor Buzil. In 2006 start Buzil de strategische alliantie in Dubai, een samenwerking met andere Duitse bedrijven.

2005

Vierde generatie met de blik op de toekomst

Samen met haar vader neemt Isabell Wagner als vierde generatie de verantwoordelijkheid op zich als directrice. Onder haar leiding positioneert het merk Buzil zich opnieuw. Daarbij wordt het assortiment nieuw en overzichtelijk gestructureerd en worden speciale edities en systemen ingevoerd. De kat ontwikkelt zich binnen het kader van de herintroductie van het merk weer tot centraal symbool. Ze verandert van “Buz” in “Cat”.

Buzil in de wereld

De beide dochterondernemingen BUZIL Polska Sp. z.o.o. in Polen en BUZIL Chimika Hellas Ltd. in Griekenland worden opgericht.

2002

Duurzaam economisch handelen door milieubeheer

Onze verantwoordelijkheid voor de toekomst vereist duurzaam economisch handelen. Daarom is het belangrijk om milieuaspecten vooruitziend en systematisch te betrekken bij zakelijke beslissingen. Dat geldt ook voor de beslissing van Buzil om een systeem voor milieubeheer in te voeren, waarbij op de eerste plaats de eisen voor milieubescherming en de beperking van de belasting van het milieu samen met economische, sociale en politieke belangen op de voorgrond staan. In 2002 ontvangt Buzil het certificaat voor milieubeheer conform DIN EN ISO 14001.

1996

Gecertificeerd kwaliteitsbeheer

Onder leiding van Reinhard Wagner voert het eigen laboratorium van Buzil constante, strenge kwaliteitscontroles in en worden de producten nauwlettend in de gaten gehouden. Deze concentratie op kwaliteitsbewustzijn begeleidt sindsdien de ontwikkeling en productie en levert in 1996 het certificaat voor kwaliteitsbeheer conform DIN EN ISO 9001 op.

1995

Familietraditie

Reinhard Wagner neemt als derde generatie de leiding van het bedrijf op zich. Met de mogelijkheden van de nieuwe grotere productiefaciliteit ontstaat onder zijn leiding het huidige verkoopconcept dat profiteert van de handelsstructuren via de groothandel en dat als bijgevolg de noodzaak voor een eigen wagenpark met zich meebrengt.

Naamsverandering

De naam van het bedrijf verandert in “BUZIL-WERK Wagner GmbH & Co.”

1993

“Op de groene weide”

Buzil in verandering. Voor de paradigmawijziging van een voortdurend uitbreidende productie naar uitgebreide dienstverleningen is niet alleen een ruimtelijke uitbreiding nodig. Het totale fabrieksidee wordt gewijzigd. Na een gecompliceerde bouwfase is uiteindelijk de nieuwbouw met ca. 12.500 vierkante meter bruikbaar oppervlak aan de Fraunhoferstrasse in Memmingen gereed voor de toekomst, omgeven door weiden en maisvelden.

1990

Een nieuwe look

Modernisering van de etiketten. Designlijn van 1990 tot 2006.

1983

De druppel verschijnt in het logo

“Reinigingschemicaliën van buzil” is de huidige slogan. Begin jaren 80 wordt er bij verkeersregelende instanties onbewust steeds vaker gedacht dat chemicaliën slecht zijn en dit leidt ertoe dat de vrachtwagens van Buzil regelmatig worden staande gehouden en grondig gecontroleerd. Dat kost heel veel tijd. De slogan wordt gewijzigd in “Chemie in dienst van reinheid en behoud van waarde” en voor alle zekerheid wordt een in de geest van de ecologie eenduidig positief gewaardeerde druppel in het logo opgenomen.

1982

De volgende producten van Buzil komen voor het eerst op de markt:

G 481 Blitz Citro (G 480 Blitz) . G 440 Perfekt . T 201 Polybuz® Trendy (G 201 Polybuz) . G 235 Unibuz . G 461 Contracalc® . G 460 Bucalex® 

 

 

 

 

 

1979

Nostalgie

Productassortiment 1979

1976

Meer ruimte voor ontplooiing

Om zich aan de marktomstandigheden aan te passen en de benodigde vergroting van de capaciteit uit te kunnen voeren, wordt in 1976 een nieuw groot kantoorgebouw aan de Berger Strasse in Memmingen gebouwd. De inwijding wordt feestelijk gevierd in de nieuwbouw met alle medewerkers en talrijke vooraanstaande gasten.

1974

Pioniersgeest

Na zijn studie chemie neemt Reinhard Wagner samen met zijn vrouw Gudrun, bij zijn intrede in het bedrijf in 1974 de ontwikkeling van reinigingsmiddelen op zich. Hij bouwt een eigen laboratorium voor de productontwikkeling en legt daarmee de basis voor het huidige productassortiment, dat conform zijn eisen continu verbeterd en verder ontwikkeld wordt. De oorsprong van producten zoals Blitz Citro (1982) en Polybuz Trendy (1982) stammen uit deze tijd.

1972

20. Olympische spelen

Wat een eer! Buzil is benoemd tot “Exclusieve leverancier voor reinigings- en onderhoudsmiddelen voor de XXe Olympiade in München”. (De producten werden in die tijd nog uitgebracht onder het merk BUZ.)

1968

Planta

Franz Wagner neemt een kleine fabrikant over met de naam “Planta-Pharm” in de omgeving van Rosenheim. Geproduceerd worden schoenpoetsmiddelen en vloerpoetsmiddelen op basis van oplosmiddelen evenals specialiteiten zoals schuimbad met Alpenkruiden, wrijfalcohol en Plantatdont, een tandpasta met fluor en menthol. Naarmate steeds strengere voorschriften voor de fabricage van medicinale producten van kracht worden, eindigt dit uitstapje in het rijk van de drogisterij-artikelen. In 2005 verdwijnt het laatste product uit het assortiment.

Tegenwoordig worden met de aanduiding Edition PLANTA® producten aangeboden met een optimale milieuvriendelijhkeid, die voldoen aan de strengste criteria van de Europese en Oostenrijkse milieunormen. Ze zijn voorzien van het Europese en Oostenrijkse milieukenmerk.

1964

"Buzil-Werk"

Omdat de groei van de firma niet verborgen blijft voor de KvK, komt van daaruit de opdracht om de firma “Werk” (fabriek) te noemen. BUZ-Werk klinkt niet echt overtuigend en een nieuw logo verschijnt dat met de taal mee kan vloeien. Na een paar voorstellen heet buzil nu buzil: (De naam BUZIL is in de firmanaam overgenomen van een product van het bedrijf en is tot op heden behouden gebleven.) Op 17 mei 1964 vindt de naamswijziging plaats in “Buzil-Werk Julius Wagner”.

1960

Nieuwbouw van het bedrijf

Het bedrijfsgebouw met vijf verdiepingen: een innovatie in die tijd. Voor het eerst in de geschiedenis van Memmingen wordt een proef genomen met de bouwwijze van prefab-onderdelen voor een gebouw van meerdere verdiepingen. Uiteindelijk worden op een oppervlak van ca. 1100 vierkante meter nieuwe mogelijkheden geboden voor de fabricage van grotere producthoeveelheden. Daarnaast stijgt het aantal medewerkers naar 15.

1953

Wisseling van directie en handelsmerk

Franz Wagner neemt de bedrijfsleiding van de “Julius Wagner OHG Chemische Fabrik” op zich en breidt de productie-activiteiten uit. Een eerste pilotproduct van de ambitieuze jonge ondernemer is een boenwas, nog zonder naam. Na de boenwas komt de schoenpoets. Daarom is het nodig om een handelsmerk te vinden. Dat is wanneer “Buz”-was en “Buz”-schoenpoets worden geboren. “BUZ”, de Zwabische korte naam voor een kat, is de oorsprong. De associatie kat - schoonheid ligt voor de hand. De eerste bedrijfsslogan "Buz ist gegen allen Schmutz" ontstaat [“Buz gaat al het vuil te lijf”].

1945

Familiebanden

Franz Wagner neem na het afronden van zijn studie chemie in München naast zijn vader Julius plaats in de directie. Hij leidt de wederopbouw (bij het bombardement op de nabijgelegen vliegbasis Memmingerberg op 20 april 1945 heeft het bedrijf zware schade opgelopen) en de herstructurering van het bedrijf: in plaats van een zuivere handelsonderneming komt eigen productie van washoudende vloer- en schoenproducten.

1920

“Oprichting van een fabriek voor vetmiddelen”

“De fabrikant Julius Wagner, Augsburger Strasse 70 alhier, is van plan op zijn terrein een fabriek voor vetmiddelen op te richten waarin drijfriemvet (adhesievet), hoefvet, wagenvet, [...] machinevet, leervet, schoenpoets, vloerwas, zeeppoeder en groene zeep gemaakt gaan worden.” (Uittreksel uit: Amts-Blatt des Stadtrats Memmingen, maandag 8 maart 1920)

Verkoopsucces

Het grote verkoopsucces van deze periode is de “Vliegenvanger Wagner met pen aan de band”. “Uit koude lijm en verschillende bijmengsels ontstaat een kleverige massa. De papieren hulzen die de vliegenlijm moeten opnemen, worden gedurende de wintermaanden door vrouwen thuis gemaakt. Indertijd veelgevraagd en goed betaald werk”.

1919

Grondaankoop

Julius Wagner koopt het 1100 vierkante meter grote perceel aan de Augsburger Strasse aan de rand van de stad Memmingen en plaatst daar een bedrijfsgebouw op.

1912

Vestiging van het bedrijf in Ulm

Gegevens uit het gemeentearchief van Ulm:

“Op 1 maart 1912 meldt de vrouw van Julius Wagner een onderneming voor naaigerei aan. Gespecialiseerd in Zwitsers kantwerk. Locatie Löfflerstraße 2.  Vanaf 1 april 1912 zijn woning en bedrijf gevestigd in Ulm, Hafenbad 25. 4 april 1916 Wilhelm Gauß (wiens vrouw geb. Knecht uit Metzingen) neemt het bedrijf voor naaigerei over. Per 1 april 1916 (registratie 7 april 1916) voert Julius Wagner een bedrijf voor vetartikelen in plaats van het bedrijf voor naaigerei van zijn vrouw in de Karlstr. 26, Ulm. Vanaf 4 januari 1919 wordt ook vruchtensap verkocht.

1907

Hoe het allemaal begon,...

Julius Wagner richt een bedrijf voor olie en vetten op in Bisingen an der Enz.